Famo Rübezahl je pásový traktor vyráběný firmou Famo (Dahrzeug- und Motoren Werke Bresalu).
První traktor Rübezahl byl postaven v roce 1932 a v roce 1935 se započala seriová výroba. Osazen byl motorem o výkonu asi 50HP, později zvýšen na 60HP, měl třístupňovou převodovku. Traktor vážil 4700Kg. Byl velice oblíbený v civilním sektrou. S příchodem 2. světové války jej začal samozřejmě využívat i wermacht. Produkce těchto strojů pokračovala až do roku 1944. V té době už byla veškerá produkce směřována pro potřebu německé armády. Zřejmě při bombradování Německa spojeneckými letadly byla zničena i továrna Famo, tím byla ukončena nejn výroba traktorů Rübezahl, ale i známých polopásů Sd.Kfz.9
Technické pdaje:
Délka: 3300mm
Šířka: 1545mm
Výška: 1870mm
Výha: 4700kg
Převodovka: 3 rychlosti vpřed, jeden vzad.
Maximální rychlost: 6,8km/h
Motor:
4 válcový s přímým vstřikováním
obsah: 8,6l
max. krouticí moment při 1150 ot./min.
vstřikování: Bosch
objem nádrže 90l.
Model je dle stroje z přelomu 30 a 40. let min. století.
Rozsah modelu je 6,5 strany A4, 5 stran návodných kreseb a nějaký ten osaný návod, kterému stejně nerozumím. K modelu jsem ještě zakoupil laserem řezané doplňky, v několika arších jsou díly pásů, některé žebra a detaily jako nápisy na masce.
A teď ke stavbě.
Model mám v plánu celý přebarvit. Takže stavím z kopie (přikládám fotky originálu). Během stavby zatím žádné větší problémy co se týká nepřesností. Občas se trošku potýkám s obvody kruhových dílů. U těch bohužel nejvíc záleží na tom, jak člověk díly vyřeže.
Nejnáročnější zatím byla práce na podvozcíh - vytvarování horní části, konkrétně přechod z rovné části u napínacího kola, na šikmmou plochu.
Další část, která mi dala zabrat, tak byly napínací kola. Paprsky, a vnější mezikruží kolem paprsků. Tam sem s tím měl problémy. Furt mi to nesedělo, vyřešil jsem tak, že jsem stočil vnější v vnitřní díl. Vnější díl sem nasílil proužkem papíru, tak aby se dovnitř vlezl vnitřní díl a slepil. Jelikož budu přebarvovat, mohl jsem si dovolit zakapnout čela vteřiňákem a začistit smirkem. Originální čela jsou moc tenká a blbě se řežou. Možná tenčí, než by měly být aby seděly přesně.
Fotky předlohy:
fotka originál výtisku a doplňky:
Podvozky: Tady byl náročný ten přechod z roviny do šikminy
Napínací kola:
Hnací kola:
Článek pásu: celkem 70ks, každý z 18-ti dílů. Tady dost pomáhají laserem řezané díly.
Více fotek najdete tady: